Finska Språket

Hej

Igår när vi var hos Mimmi och Kalle så började hon att prata finska jo det är ju så att Mimmi mus har finsk påbrå så hon satte igång att prata finska med Ossian och jag hakade på men hallå, det är ju skitsvårt. Hon drog värsta ramsorna och jag följde med men det gick inte så bra Mimmi låg typ dubbelvikt av skratt. Jag frågade henne om det lät konstigt och då sa hon att det lät mer som japanska typ, japp tänkte ja då här blir det till att gå till ABF och läsa in finska språket. Jag frågade även hur det lät i förhållande till ex när man hör en finsk tala svenska, då sa hon att det lät som när en japan pratar engelska. Så jag vet inte om jag är ämnad till att prata finska.

Här kommer Imse Vimse Spindel till er som vill lära er den finska versionen

Hämä hämä häkki
kiipes langalle
sade tuli rankka hämä häkin vei
aurinko armas kuivas satehen
Hämä hämä häkki kiipes uudelleen.

Nä nu ska jag skjuta barnen till dagis
Ha det gott kramar Anna

Kommentarer
Postat av: Katrin

Visste inte att du hade en finsk ordbok! Jag ärdock ej så duktig på finska men det finns det andra i detta hushåll som är!



2009-02-19 @ 07:56:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0