Efter regn kommer solsken

Hej

Efter allt som har hänt så kan man sammafatta det så att det finns många, många negativa saker som hänt mig men man kan också vända på det och räkna upp dom positiva.

Mitt miljötänk är en stor positiv förändring sen har jag förstått att allt handlar inte om att ha finast hemma både städat och designmässigt, ha dom perfekta barnen alltså då ur uppfostringssynpunkt, finaste kläderna eller se perfekt ut själv vara smal och vältränad nä vet ni vad har man inte hälsan så har man inget. Är man sjuk fysiskt eller psykiskt så kan man inte leva med sin familj och vänner som man vill. Allt fokus ställs på sjukdomen. Nä jag skulle hellre leva i en mindre lägenhet med sämre ekonomi bara jag får ha min familj och mina vänner och min hälsa. Det är det som räknas här i livet inte pengar och matriella ting. Så länge man har så man klarar sig att man har mat på bordet rena och hela kläder och en massa glädje och kärlek vad mer kan man igentligen behöva?

Nu har vi en jättefin villa och en jätte fin ny bil och pengar över får att kunna göra roliga saker med barnen ibland, ge dom upplevelser och äventyr som dom kan minnas livet ut. Det är jag tacksam för och det kan jag kalla lite lyx faktiskt. Vi lever faktiskt i överflöd.

Min roll som mamma: Jag har hittat en inre ro när det gäller mina underbara barn. Förut kunde jag lätt tappa humöret och jag vill att barnen skulle uppföra sig korrekt. Jag har ställt för höga krav på mina stackars barn. Hade sällan tid att pyssla, pärla, eller spela spel för att jag skulle städa och dammsuga och då menar jag att jag kunde dammsuga köksgolvet 2-3 ggr/dag helt idiotiskt. Men nu spelar vi spel, lägger pussel och jag har pärlat i massor. Och jag tycker det är jättekul och barnen älskar när man sitter ner och ger dom tid. Man kan inte göra något ogjort  som man redan gjort, man kan bara ändra sig och det har jag gjort. Jag har blivit en bättre mamma, en mer lättsam och lugn mamma. Och det gläds jag över så enormt. Jag älskar dom.

Min roll som fru: Jag vet att jag inte varit lätt och tas med många gånger, jag har även där tappat humöret väldigt lätt och stört mig på små saker. Jag ville gärna att Fredrik skulle leva efter mina normer vad gäller städandet och då kan jag säga att han defenitivt inte är lika pedant som jag. Jag har försökt och "uppfostra honom" till att bli nåt som han inte är. Hans motto är mer "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete". Åhh så rätt han har. Nu så tjafsar vi inte alls längre, jag tappar sällan eller aldrig humöret på honom, nä vi lever faktiskt i harmoni med varann som vi vore nykära och det är helt fantastiskt. ibland kan jag såklart säga åt honom att plocka upp sina strumpor och kallingar efter sig i duschen men nu har han blivit så bortskämd med att jag inte brytt mig om dom tidigare (under min dåliga tid) så då brukar han skämtsamt säga " nä nu har du blivit för frisk"  som ni förstår så är han min älskling och jag hans. För all framtid.

Tänk att en livskris kan ändra människor att få människor att börja tänka, vilket har skett i mitt fall. så mina ord till er är:
Ta vara på er och lev i nuet, pengar och matriella ting är inte allt. Unna er mer upplevelser som ni minns när ni är gamla och inte har det fina huset kvar eller inte kan utnyttja pengarna på banken. Och tänk när glansdagarna med dom fina dyra kläderna är över och när ni sitter där på "hemmet". Tänk då istället på om du skulle ha minnen kvar efter upplevelser och resor som du och din familj gjort i livet. Det överträffar allt, tror inte ni det?

Tänkte lägga ut en bild på Fredrik och mig men jag har som sagt jordens största finne och den lyser på varje kort vi tagit.
Så det blidde inget. Sov gott kramar poeten Anna!

Kommentarer
Postat av: Frida

Din roll som min moster: ibland känns du inte alltid som en moster, du känns ibland som min storasyster jag aldrig haft. det kanske beror mycket på våra dagar vi hade när jag var mindre och jag har alltid sett upp till dig. och jag är så tacksam just för att du är du <3

2009-02-10 @ 22:59:44
URL: http://givemefuel.blogg.se/
Postat av: cina

bra sagt av en bra människa.syns på måndag love y all

2009-02-11 @ 07:58:50
Postat av: birgitta

så sant, så sant

2009-02-11 @ 18:16:07
Postat av: mimmi

Det stockar sig i halsen o tåras i ögonen! Anna du är min bästa!Ha det så kul i Säfsen!

2009-02-11 @ 20:13:57
Postat av: birgitta

Har sett en jätte bra film ikväll som handlade precis om det du har skrivit om. Det var en riktig gråtfilm, så jag satt där och grät och tänkte på dig. Saker kan köpa, men aldrig en människas kärlek. När en upptäcksresande är vilse, får den erfarenhet, styrka och minnen vi inte förstår. Hoppas att du får det bra i Säfsen och njut.

2009-02-11 @ 22:01:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0