ABC-Mamman

Hej!

Ni vet ju att det finns s.k bokstavsbarn, barn med ex ADHD. Jag kan kalla mig ABC-mamman.
Varför kanske ni undrar? Jo det är så att när jag var yngre så hade jag OCD (Obsessiv Compulsiv Disorder) med andra ord tvångstankar, ni som inte vet vad detta är så ska jag förklara.

Det började redan vid 12-års ålder i mitt fall och försatte ändå till för 2 års sen då jag fick en remiss till en terapeut i Västerås och fick genomgå KBT (Kognitiv beteende terapi), det vart vändningen på mitt liv. Tänk er att våra hjärnor ska vara så förbaskat bra på att tänka, vi kan tänka på precis allt och jag verkar vara begåvad med en extra special hjärna som gärna vill tänka på super mycket onödiga tankar såsom tvångstankar. När jag var sjuk i tvångstankar så var det som om min hjärna sa åt mig att släcka och tända lampan ett visst antal gånger annars så kommer det hända mig eller min familj någon hemskt och så fortsatte det i 17 år fast mina tankar byttes ut med jämna mellanrum jag fick annat att gå och tänka på , hela tiden gick min lilla hjärna på högvarv helt i onödan när det finns så fantastisk  bra hjälp att få.  Men så är det, det är så att det måste komma till en viss punkt här i livet då det är nog och den punkten kom 2006 för mig.
Och det kan jag säga, sista gången jag var hos min terapeut i Västerås var en lyckans dag för mig, en befrielse.
Mitt liv fick en vändning, som om  när en anorektiker blir fri sin sjukdom blev jag fri från mitt fängelse.

Ja, det är med detta jag vill säga att jag kan kalla mig ABC-mamman , jag byter ju FÖR FAN bara ut bokstäverna.Blev av med OCD:n med ersattes två år senare med GAD:n, ska jag gå igenom hela alfabetet? Näru aldrig, det kommer inte att hända men det skulle vara kul att veta om det finns några fler bokstavssjukdomsförkortningar. Men jag ska berätta vad min terapeut sa när jag sa att jag verkar ha anlag att få alla bokstavssjukdomar men då sa hon att om vi man läser om dessa sjukdomar så har alla människor nåt som går in under nån sjukdom men det som skiljer är att en frisk människa inte mår dåligt av sina tankar utan tänker mer: Ja ja konstig tanke, eller kanske rent av vilken rolig tanke och livet går sin gilla gång. Det är den stora skillnaden.

Våra hjärnor är fantastiska precis som ni, ta vara på det.

LEV LIVET FÖR FAN  innan LIVET LEVER FAN MED DIG, HA HA !!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0