Endorfiner – den enkla vägen till lycka!

Hej

Jag ska börja träna, japp det ska jag. Nu har jag tagit reda på en del om vad träning kan göra för kroppen, och det är en hel del.

Ett utdrag från en artikel:

Finns det en biologisk förklaring till varför många människor söker sig till extrema och farliga situationer? Fungerar verkligen placeboeffekten och varför blir man så glad när man är kär? Dessa och många andra funktioner i kroppen påverkas av endorfiner, eller som de ofta kallas i folkmun, "kroppens eget morfin" och "må-bra-hormoner".

Endorfiner får oss att känna välbehag
Endorfiner som är kroppens eget morfin påverkas också av träning vilket gör att vi känner mer välbehag. En studie har visat att träning ger en ökad koncentration av endorfiner i kroppen. Det kan vara en del av träningens positiva egenskaper förebyggande eller mot en nuvarande depression.

Komma igång med träning
Är man nere i träsket, är också lusten till att göra saker begränsad. Att komma igång med träning under en depression kan därför kännas mycket avlägset, trots att man mår bättre när man väl kommit igång. Dessa tankar har man emellertid inte i huvudet innan man väl kommit igång.

För att inte tröttna allt för snabbt är det viktigt att inte gå fram för fort. Är motivationen redan i botten är det lätt att man avslutar sin planerade träning innan man hunnit börja. Nedan kommer ett par punkter som är väl värda att fundera igenom.

* Gör träningen till mer än bara träning. Ta med en vän eller följ med en vän som redan tränar sedan tidigare.

* Sätt upp mål som är realistiska i förhållande till den kondition du befinner dig i.

* Se inte träningen som en börda, utan som ett hjälpmedel i din behandling. Gå in med inställning om att du kommer att må bättre.

* Att inte uppnå ett utsatt mål är inget misslyckande. Alla framsteg i din träning är lyckat.

* Träna det du tycker om, på så sätt är det större möjlighet att du fortsätter.

Jag har alltid velat träna men aldrig känt tillräckligt med ork eller vilja tills nu. ÄN en gång så kan jag säga "Inget ont som inte har något gott med sig." Jag vill verkligen bli gladare och må så bra man kan och leva livet som man ska, jag vill känna lycka och glädje över vad livet har att erbjuda. Vi har det så bra i Sverige, mat på bordet, bra sjukvård, jämnställdheten är ok och vi bor i fina fungerande hus vad mer kan man önska. Tänk på folket i Darfur i Afrika. 

Vi måste lära oss uppskatta livet, man vet aldrig vad som händer. 

Ha det gott och tänk positivt så löser det sig, tusen kramar Anna. 


Kommentarer
Postat av: malin

Välkommen att hänga på mig NÄÄÄÄR du vill! Du vet vart jag finns 4 dagar i Veckan! Puss på dig!

2009-03-05 @ 00:27:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0