Big Pack-VIN

Hej

Har just pratat med min kära far och han har varit och fått sin kroppspulsåder undersökt med ultraljud, det är nån slags "kampanj" för män hmm eller gubbar över 65 dom får betala 200 kr och sen kolla pulsådern det är ju kanon och specillt i  in pappas läge eftersom dessvärre hittade ett bråck på stora kroppspulsådern, men det var väl inte så farlig ändå, han ska undersökas en gång i halvåret för att kolla så att den inte växer. Detta var tydligen ärftligt så det kändes ju inge vidare det heller men det var tydligen mer ärftligt från far till son och så kunde riskerna ökas med rökning, så min älskade syster Birgitta, SLUTA RÖK. Jag älskar dig alldeles för mycket för att det ska hända dig något, jag vet att jag tjatar om detta men nån dag kanske jag får utdelning för mitt tjat kommer aldrig att sluta tjata. Ja det gäller alla mina älskade släktingar/vänner som röker tänk på vad ni gör mot er själva, KOL

Info om KOL

Vad är KOL?

KOL - En folksjukdom

Kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) är ett växande folkhälsoproblem, inte bara i Sverige utan i hela världen. I Sverige beräknas en halv miljon personer lida av KOL, men många har ännu inte blivit diagnostiserade.

Enligt Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) dör drygt 2000 personer varje år i sjukdomen. För många visar sig sjukdomen som en förkylning, andra förväxlar till en början KOL med naturligt åldrande. Många tror att sjukdomen bara drabbar äldre. KOL smyger sig på. Lär dig mer om symtomen så är chansen större att du avslöjar din förföljare i tid.

Vilka är symtomen vid KOL

  • Andnöd vid ansträngning
  • Kronisk hosta, ofta upphostning med slem, så kallad rökhosta
  • Pip i bröstet
  • Trånghetskänsla i bröstet och/eller besvärande hosta i samband med förkylningar
  • Förkylningar som allt oftare blir alltmer långvariga
  • Ett vanligt klagomål är "försämrad kondition"

Symtom vid svårare KOL

  • Ofta besvär även utan förkylning och till slut andfåddhet i vila
  • Flera organsystem påverkas och kan utveckla hjärtkärlsjukdom, avmagring, benskörhet och depression.
Sök hjälp om du har symtom. Din läkare kan hjälpa dig med såväl diagnostik som behandling av KOL. Det finns effektiv behandling som förbättrar din lungfunktion och därmed din livskvalitet.   

Vad händer i luftvägarna vid KOL?

Luftvägarna har ett yttre lager celler som bildar sekret för att skydda och hålla slemhinnorna fuktiga och smidiga. Sekretet gör det också lättare att hålla rent från damm och andra luftpartiklar som vi andas in. Vid KOL produceras för mycket av detta sekret, som måste hostas upp i form av slem.
De rörformade luftvägarna omges av muskulatur, som kan dras samman och göra andningsvägarna trängre. Detta är vanligt vid KOL, varför passagen av luft försvåras. Slemhinnorna i luftvägarna blir dessutom inflammerade och svullna, vilket ytterligare hindrar luftflödet och leder till andfåddhet.

Vill bara få er att tänka på vad ni utsätter inte bara er själva utan era barn för, inte vill ni väl dö i förtid bara för att ni hade för dålig karaktär att sluta röka i ert tidigare liv och för att ni inte kunde stå ut med ett J-A sug (vilket jag inte vet hur det känns), Detta är inge illa ment vill bara att ni ska finnas i mitt liv så länge till vi dör av ålderdom. Tänk på att varje dag är värdefull och att ni förtjänar att liva ett friskt långt liv och sist men inte minst tänk på era barn. Puss på er mina älskade rökare, vill igentligen inte pussas på riktugt då jag vet hur en rökare luktar i mun å andra sidan kanske jag luktar lika illa om inte värre.   

Ja ja    ALL 

Idag var Hanna, Ivar och lilla Stella här och hälsade på och det var superkul senare kom Stefan och det blev mer kaffe och lite prat, barnen lekte och hade kul men det var ju så kallt ute så dom ville mest vara inne. så dom mulade glass och kakor så det sprutade ur öronen på dom, riktiga kakmonster alla tre. 

Här kommer lite kort på vårt kära främmande

Leonardo och Spiderman, Ivar resp Ludde två starkingar!!!
 

Här ligger lillan och sover


Här är Ivars och Stellas mamma Hanna, riktig snygging, puddingpastej!!


Tuvas egenhändigt tagan kort på alla sina tappade tänder, 7 sammanlagt


Fina kort va?

Ja just det idag när pappa och mamma fick reda på att pappa hade fått ett litet tråkigt besked så slog dom till och gick in på systemet och köpte vin, en BIG PACK VIN det ni, det är inte alla som får köpa såna. Min mor och far är väl för gulliga. Pappa menade så klart BAG-IN -BOX  vin, ja ja ett gott skratt fick jag iallafall han med.  

Ta hand om er alla mina bloggänglar kramar Anna    




















Kommentarer
Postat av: birgitta

Ja det känns lite olustigt faktiskt. Har tänkt på pappa en hel del sedan mamma ringde. Men vad bra att de köpte BIG PACK vin haha. Puss o kram

2009-05-08 @ 08:53:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0